vrijdag 24 januari 2014

WOT deel 4 / 2014

Gewiekst ~ 1) Adrem 2) Berekenend 3) Bijdehand 4) Doortrapt 5) Geslepen 6) Gevat 7) Geslepen (listig) 8) Gehaaid 9) Glad 10) Goochem 11) Handig 12) Leep 13) Link 14) Niet dom 15) Pienter 16) Snedig 17) Sluw 18) Slim 19) Slagvaardig 20) Schrander 21) Slinks 22) Uitgerekend 23) Uitgekookt 24) Uitgeslapen

Het klinkt niet altijd positief, als je het hebt over een gewiekst iemand. Het duidt vaak mensen aan die je iets willen aansmeren. Of op een slinkse manier zich ergens uit willen praten. Of je een rad voor ogen willen draaien.
En toch, als ik aan een gewiekst iemand denk, denk ik aan een charmant typje, een guitig persoontje, een beetje een ondeugd. Je snapt het al, ik heb een beetje een zwak voor gewiekste mensen. Waarom? Omdat ik zelf af en toe wel wat gewiekster zou willen zijn. Dat tikje onweerstaanbare twinkeltje waardoor mensen je willen geloven, iets van je willen kopen, veel van je aannemen of me ergens makkelijk mee weg laten komen. Maar ik ben weinig slinks, sluw of geslepen. En het dichtste wat ik bij gehaaid in de buurt kom is dat ik bij tijd en wijle een haaibaai kan zijn. Mensen laten zich door mij geen rad voor ogen draaien. De enige waarbij dat bijna altijd lukt ben ik maar mee getrouwd.
Natuurlijk maak ik wel eens gebruik van mijn charme. Of van mijn vermeende onwetendheid. En soms overdrijf ik mijn naïviteit wel een beetje. Maar als het puntje bij paaltje komt ben ik te eerlijk om gewiekst te zijn. Daarbij schijnt mijn gezicht een open boek te zijn waardoor gewiekst zijn ook wat lastig is.
Maar juist doordat het mij niet lukt kan ik een beetje gewiekstheid van een ander wel waarderen. Vooral als ik het direct herken. Ik weet dat ik een precaire vraag had gesteld en de manier waarop daar een antwoord kwam kan ik alleen maar diep buigen. Mijn onwetendheid en naïviteit gebruiken om geen antwoord te geven is een meesterzet. Ik denk dat ik de persoon er mee weg ga laten komen.
Helemaal omdat mij van tevoren al was verteld dat het mij absoluut vrij stond de vraag te stellen maar dat ik er ernstig rekening mee moest houden nooit een rechtstreeks antwoord te krijgen (Iets met dichtgetimmerd en verankerd in een wetsartikel en religie).


Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract? Wil je andere #WOT woorden terugvinden, check hier! Vergeet ook niet de link naar je eigen blogpost in de reacties te zetten zodat anderen je blog kunnen lezen en reageren.

1 opmerking:

  1. Ha, we zouden 't zo graag willen hè, maar zijn er dan toch weer te bloody eerlijk voor!!

    BeantwoordenVerwijderen