maandag 6 mei 2013

50books – vraag 17


Jarenlang ben ik een fervent bibliotheeklezer geweest. Vaak tot grote tevredenheid maar soms deed de staat van de boeken mijn hart bloeden. Een stuk gelezen boek heeft zo zijn charme maar een mishandeld boek laat een heel andere indruk achter. 
Waar een stukgelezen boek tevreden en voldaan aanvoelt bij een losgelaten rug, een klein scheurtje in een bladzijde of een beduimelde afdruk, zo is de pijn van een boek waar rücksichtlos een pagina uitgescheurd is. En het verschil is zo duidelijk te zien dat ik mij wel eens heb afgevraagd waarom zo’n boek direct bij het inleveren niet meteen naar de boeken-eerste-hulp is gebracht. Zo’n boek verdient liefde en aandacht voor herstelwerkzaamheden. De mishandeling is nog steeds zichtbaar maar de tijd die in het helen is gestopt verzacht de pijn.
Wat mij nog meer stoorde waren de aandachtsstreepjes en neergekladde opmerkingen, vaak met pen, die mijn onbevangenheid waarmee ik aan het boek begon  teniet deden. Ze stuurden mijn gedachten, plantten een mening in mijn hoofd, bepaalden voor mij wat wel en niet ter zake deed.

Voor mij zijn boeken als een mooie auto. Het zijn gebruiksvoorwerpen en dus mag sporen van gebruik zien. Het geeft een boek zijn eigen charme. Ook een ongeluk vind ik naar maar ook dat draagt bij aan het  verhaal wat het aanzicht van een boek uitdraagt. Maar opzettelijk schade toebrengen in welke vorm dan ook, is vandalisme. Of pure afgunst.

#50 books is een initiatief van Petepel.Elke zondag wordt er een boekvraag gepost die door iedereen vrij mag worden ingevuld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten