woensdag 31 januari 2018

#WOT deel 4-2018

Visie ~1) Aanschouwing 2) Beschouwing 3) Brede blik 4) Denkbeeld 5) Gedachtebeeld 6) Gezicht 7) Gezichtspunt 8) Gedachtebeeld 9) Het zien 10) Idee 11) Ideologie 12) Interpretatie 13) Inzage 14) Inzicht 15) Kijk 16) Lezing 17) Mening 18) Oordeel 19) Opinie 20) Optiek 21) Opvatting 22) Standpunt 23) Zicht 24) Zienswijze


Het klinkt slap en niet erg standvastig maar niets is zo veranderlijk als mijn visie. Niet alleen mijn algemene visie, ook mijn visie op dagelijkse zaken, problematiek en politiek is sterk aan verandering onderhevig.
Hoewel het tegenwoordig vaak als zwak wordt gezien vind ik het zelf een van mijn sterke punten. Mijn visie is niet in beton gegoten maar kan worden bijgesteld. Soms betreft het een aanpassing in de details maar af en toe herzie ik volledig.

Natuurlijk verandert mijn mening en hoe ik de dingen zie niet bij elke scheet die voorbij waait. Maar ik sta open voor argumenten en probeer open naar mijn eigen overtuigingen te kijken. Ik ben mij er sterk van bewust dat al mijn ervaringen mijn mening kleuren.

Mijn leven is een samenraapsel van gebeurtenissen die een leven beïnvloeden. Wat de grootste overeenkomst tussen deze gebeurtenissen is, is dat ze bijna haaks staan op mijn beeld van het leven op dat moment. De enige manier om met deze gebeurtenissen om te gaan  was accepteren dat ze niet aansloten en  mijn visie moest bijstellen.
Mijn toekomst, de toekomst van mijn kinderen,  mijn leven op dat moment, allemaal dingen die er anders uit zagen of zouden gaan zien dan ik tot dat moment (wilde) geloven. Dit betekent overigens niet dat mijn visie ooit fout is geweest. Wel onvolledig of gestoeld op onjuiste aannames.

Leven zonder visie lijkt me leeg en betekenisloos. Dat is niet hoe ik wil leven. Dan maar af en toe mijn visie bijstellen. Dat houdt het dromen in stand en het leven verrassend.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten